tirsdag 10. november 2015

Utfordring: ta fine bilder av kortet ditt


Denne collagen er laget med bilder jeg har funnet på Pinterest. Fellesnevneren for dem er at bildene er gode og løfter frem kortene på en veldig fin måte. Med utgangspunkt i disse ble jeg inspirert til å lage en liten ekstrautfirdring her i bloggen - med fokus på fotografering.

Du har laget et kort du er fornøyd med. Nå har du lyst til å vise det frem. Men hvordan tar du bilder som viser frem kortet best mulig? Fototekniske tips finnes i hopetall på nettet, så det lar vi ligge nå. Nå har vi lyst til å ha fokus på selve oppsettet og stylingen. 

Det er flere ting du bør tenke på: 

⭐️ Bakgrunn 
Det er lett å tenke at en hvit bakgrunn blir renest og penest, og ja, det kan stemme hvis man er god på alt det fototekniske også, som hvitbalanse, lyssetting osv. Hvitt har nemlig en tendens til å bli både grått, gult og blått... Det kan derfor vært like bra å ha en bakgrunn med litt farge og/eller tekstur. Kunsten er å finne et alternativ som fremhever kortet i stedet for å stjele oppmerksomheten fra det. 
Du kan bruke naturlige bakgrunner fra interiøret ditt eller ute i naturen, men du kan også bruke tapebiter, mønsterark, stoffer etc. Finn farger som henter opp noe fra kortet. 


⭐️ Fokus
La kortet få vær i fokus, men bruk gjerne stylingelementer som dekor. Bare tenk at alle elementene skal se naturlige ut sammen. 


⭐️ Vinkel
Ofte vil det være mer enn nok å lage en fin bakgrunn og plassere kortet i senter, uten pynteelementer rundt. Men da er det viktig at du tar bildet RETT FORFRA. 
Pass på at vinklene på kortet er rette. Sett gjerne et glass eller noe solid bak kortet slik at du får det til å stå helt loddrett. 

Om du ønsker å style litt rundt bildet, kan det være fint å skråstille kortet litt og la dekorelementene få litt rom på den ene siden. 

⭐️ Dybde
En flott effekt er å ha kortet i fokus foran og så skape dybde ved å plassere noen elementer litt bak som ikke er klare/ i fokus. Det gir fint liv i bildet og løfter kortet frem. 

... 

Det var en veldig enkel innføring i hvordan du kan tenke styling av kortene du skal fotografere. Nå vil vi utfordre dere til å prøve selv. Vi har selvfølgelig en baktanke med dette! Vi vil jo ha best mulige bilder når dere sender inn bilder av bidragene deres til Ett trykk fremover, og det er sant som de sier: øvelse gjør mester! 

Her er oppgaven: 

1. Bruk litt tid til å finne inspirasjon på nettet - i blogger, Pinterest, Etsy etc... Legg merke til hvordan stylingen er på de kortene/bildene du liker best, det er nemlig slik du kan fange opp tips og ideer. 
2. Lag et kort. 
3. Det skal så fotograferes i (minst) 2 ulike varianter: a) rett forfra uten styling, men med tilpasset bakgrunn/underlag, b) med styling, evt. c) egen variant
4. Lag et blogginnlegg hvor du viser frem bildene av kortet ditt. 
5. Skriv en kommentar i dette blogginnlegget hvor du legger inn en link til ditt eget innlegg. 

Som en aldri så liten gulrot til øvinga: 
Det vanker et gratis årsabonnement til en av dere som blir med på utfordringen. 

Frist for å bidra: 
30. November 



11 kommentarer:

  1. Hvor spændende!
    Absolut en GOD udfordring, som jeg også håber at kunne lære noget af.
    Jeg er med på idéen og giver mig i kast.
    God onsdag aften.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlett
  2. Her har eg litt å lære. Har alltid tatt bilde av mine kort på kvit bakgrunn :/
    Skal prøve å vera litt meir kreativ på dette av og til :)

    SvarSlett
  3. Takk for litt ekstra trening i foto, kost meg med å lage kort, foto ikke fult så mye :)
    Her er mitt bidrag: http://blogg.mcreative.no/2015/11/julekort-og-pynt-med-quilling.html

    SvarSlett
  4. Så flott at dere kommer med en slik utfordring, her er det masse å lære og jeg ble inspirert til å prøve :-)
    Her er mitt bidrag: http://lenashobbyblogg.blogspot.no/2015/11/jul-med-pastellfarger.html

    SvarSlett
  5. Oj, vilka fina foton en del kan ta! Mitt bidrag är inte lika bra men ni kan se det här:
    http://cardsrfun.blogspot.se/2015/11/merry-christmas.html
    Hälsningar Birgit

    SvarSlett
  6. Så morsom og lærerik utfordring :) Den må jeg bli med på nå som jeg øver meg på å finne ut av dette med fotografering og design av bilder :) Er så mange lekre på nettet, må bare finne ut hvem jeg liker best og prøve meg frem.

    SvarSlett
  7. Her er mitt bidrag til denne utfordringen:
    http://guriskort.blogspot.no/2015/11/life-is-better.html

    SvarSlett
  8. Så morro :-) http://heidiskortlagingsblogg.blogspot.no/2015/11/gledelig-jul-skyter.html

    SvarSlett
  9. Skøn og lærerig udfordring. Mit bidrag er her:
    http://jytteskortoggodt.blogspot.dk/2015/11/et-liftet-julekort.html

    SvarSlett
  10. Spännande utmaning! Jag brukar alltid fota på vårt köksbord med en vit bakgrund, kul att tänka till lite! Jag ska fortsätta tänka på hur mina bilder kan bli bättre, så tack för inspiration :)
    Här kommer mitt bidrag: http://enlitenpysselbit.blogspot.se/2015/11/ljuskort.html

    SvarSlett
  11. Jeg legger inn et bidrag til :-)
    http://lenashobbyblogg.blogspot.no/2015/11/bursdagskort-til-tenaringsjenta.html

    SvarSlett