mandag 26. november 2018

Tablåkort - av Beate Halvorsen

Tablåkort 

Gjesteskribent: Beate Halvorsen
Du finner meg som Scrappadis på Instagram og YouTube


Jeg synes det er kjempegøy å lage tablåkort; altså et kort der bakgrunn og elementene sammen skaper en scene. Jeg bruker som regel stempelsett med flere elementer som kan settes sammen slik at det blir en handling mellom elementene. Slik som kortet jeg har laget i denne artikkelen, der vil jeg at det skal som en familie som går rundt juletreet.



Jeg starter som regel med utgangspunkt i et stempelsett. På dette kortet begynte jeg med A Beary Christmas fra Mama Elephant. Og det var da særlig juletreet i dette stempelsettet som fikk tankene mine til å begynne å kverne, og jeg prøvde å tenke ut ulike tablå jeg kunne lage med det.

Jeg liker å kombinere med andre stempelsett, på den måten får jeg mer ut av hver enkelt stempelsett. For det kan bli vanskelig etter hvert å finne måter å skape stadig nye tablåer med de samme elementene fra ett enkelt sett. Derfor er jeg veldig glad i produsenter som lager stempelsett som matcher i stil. Eksempler på slike produsenter er Mama Elephant, Lawn Fawn, Hello Bluebird og My Favorite Things, for å nevne noen. Man kan også blande ulike designere/produsenter, selv om jeg personlig ikke er så glad i å blande ulike stiler, særlig stempeldesign, men det er en smakssak.

Jeg kikket gjennom andre stempelsett jeg har i samme stil, og da jeg kom til Sunday Stroll, så begynte brikkene å falle på plass. Menneskene i dette stempelsettet kan settes sammen så det ser ut som de holder hverandre i hendene, og dermed ble ideen om gang rundt juletreet født.



Jeg liker å sette sammen stemplene mot et panel av kartong i den kortstørrelsen jeg har tenkt å bruke. På den måten ser jeg om alle elementene får plass på kortet, og det gir meg et visuelt bilde på ideen i hodet. Jeg liker også å ta et bilde med mobilen min, slik at jeg har noe å referere tilbake til underveis i prosessen.



Jeg har valg å bruke et tekststempel fra stempelsettet Juletekster fra Norsk Stempelblad. Det har en fin størrelse og har en font som passer godt til designet på kortet. Jeg synes det passer bra nederst til høyre.



Jeg bruker et Misti stempelverktøy, og stempler med et Copic-vennlig blekk på hvit kartong, jeg bruker alltid Neenah Solar White 80lb. Så fargelegger jeg med Copic Sketch. Når jeg skal lage et tablåkort så synes jeg det blir finest hvis jeg klarer å begrense fargepaletten, dvs jeg prøver å ikke bruke for mange farger. Det blir finest og virker mest ryddig når man har noen farger som går igjen, i stedet for at alle elementene er farget i ulike farger. Her er det rødt, svart og brunt som går igjen. Jeg kommer ikke til å gå nærmere inn på selve fargeleggingen, da denne artikkelen har fokus på å lage et tablåkort. Jeg dropper å ta med notene som jeg først tenkte, da jeg er usikker på om jeg vil ha de med likevel. 

Når jeg er ferdig å fargelegge, stanser jeg ut stempeltrykkene med de tilhørende diesene. Jeg er veldig glad i stempelsett med tilhørende dies, nettopp fordi man slipper å klippe ut for hånd alle elementene. Det er en ekstra utgift, men for meg er det verdt det. Jeg vet jeg bruker stempelsettet mye oftere hvis jeg kan stanse ut i stedet for å klippe.



Så begynner jeg på bakgrunnen. Jeg liker å bygge opp bakgrunnen til tablåkort med en kombinasjon av ulike elementer, det kan være distress ink blending, dies, embossing, stensiler og/eller stempler. Akkurat på dette kortet ønsker jeg å lage en bakgrunn som får det til å se ut som de står i et rom. Jeg bruker en stensil fra Søstrene Grene, som ser ut som en mur og Hickory Smoke Distress ink. Først teiper jeg fast panelet i Neenah Solar White 80lb til underlaget før jeg teiper fast stensilen over. Jeg har ikke lyst til at noe skal forskyver seg. Jeg påfører mest blekk i ytterkantene og jo nærmere midten jeg kommer jo mindre blekk påfører jeg, for å få en duset overgang. Jeg ønsker med dette å skape en illusjon av at juletreet lyser opp rommet.



Jeg bruker en stripe med Neenah Desert Storm til gulvet.



Jeg bruker hvit Sakura Gelly Roll penn for å lage noen highlights på noen av stempeltrykkene og prikker på kjolen til jenta. Og jeg bruker svart Sakura Glaze penn til å utheve knapper og øyne. Jeg tegner inn øyevipper på moren. Dette er med på å skape mer liv til stempeltrykkene. Nå er jeg klar til å begynne å sette sammen alle elementene, og jeg ser da at jeg har lyst å tilføre flere elementer. Slik er det ofte i den kreative prosessen, jeg låser meg ikke til min opprinnelige idè, jeg bruker det bare som et utgangspunkt. Som oftest er det noe som endrer seg underveis.

Jeg kommer på banneret fra Hippity Hop, også fra Mama Elephant, og finner ut at jeg vil ha teksten på dette banneret, med en mistelteinbukett fra A Beary Christmas på hver side av banneret.



Jeg stempler, fargelegger og stanser ut to mistelteinbuketter. Jeg stempler og fargelegger banneret, før jeg varme-embosser teksten med hvitt embossingpulver og stanser ut banneret. Mange tekststempler, særlig de som er en enkel linje, er lette å forme. Jeg former tekststempelet slik at det følger buen på banneret. Igjen letter Misti'en jobben med å få teksten perfekt plassert. Jeg pleier å feste tekststempelet litt med et par biter washiteip i ytterkant av buen, for å være sikker på at det ikke mister formen.





Når jeg nå har disse elementene klare, ser jeg at jeg ønsker noe mer. Jeg finner ut at jeg vil ha en rad med bannere, og lager et til uten tekst. Dette klipper jeg så i to, siden det er langt nok til å dekke over bakgrunnen.

Nå er jeg klar til å begynne å lime på alle elementene. Jeg limer bannerne på bakgrunnen og fester mistelteinbukettene med limputer. Jeg limer fast menneskene til bakgrunnen mens juletreet fester jeg med limputer. På denne måten skaper jeg dybde i tablået. Så finner jeg ut at jeg vil ha med notene fra A Beary Christmas, som jeg først tenkte, for jeg tenker de vil være med på å forsterke bildet av at de går rundt juletreet. Jeg stempler de, farger de med svart Glaze og highlight i hvit Gelly Roll og stanser de ut. Jeg fester de med limputer, noe som får de til å se ut som de svever i luften.

Når alle elementene er limt påfører jeg Hero Arts Lacquer penn, som tilsvarer Glossy Accents, på julekulene på juletreet og bærene i mistelteinbukettene. Dette er også en fin måte å skape mer liv til kortet.

Til slutt fester jeg panelet til kortbasen med limputer. Kortbasen er laget av Neenah Solar White 110lb. Jeg foretrekker å bruke 110lb til kortbasen, da den er litt tykkere og holder seg bedre under tyngden av alle elementene enn 80lb.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar