lørdag 7. februar 2015

Vi jubilerer - utfordring 3 Anne Bodil Surdal


Ett trykk 02/2007
Anne Bodil har latt seg inspirere av den hemmelige utfordringen vi hadde i dette bladet - fargerike lappetepper. Vi utfordret en haug med lesere til å lage hvert sitt bidrag i en gitt størrelse og fargeskala, og satte så sammen bidragene til flotte lappetepper. 
Her er artikkelen i sin helhet:


..........


Jeg har latt meg inspirere av en artikkel fra blad nr. 2 2007. Da jeg så denne artikkelen, tenkte jeg straks på det jeg holder på med nå for tiden, og det er Project Life. Project Life har jeg holdt på med nå i ca ett år, og fram til nå har jeg prøvd å finne min måte å gjøre det på. Rett før jul bestemte jeg meg for å forsøke å dokumentere uke for uke. Uke 48 var den første, og det ga mersmak, så nå har jeg laget PL-sider hver uke. Tilbake til artikkelen; da jeg så artikkelen og oppsettet, med mange ruter, forskjellige bilder, tema og farger, der hver rute har sin egen historie, minnet det meg mye om mine egne PL-sider der hver uke har forskjellige dager og hendelser, og farger, så det å scrappe PL-sider uke for uke blir til slutten av året et lekkert lappeteppe.

Litt om min framgangsmåte
Jeg har en del hjelpemidler, blant annet diverse apper. Jeg liker å gjøre det enkelt og oversiktlig og mye av forberedelsene blir gjort på Iphonen min, gjennom hele uka. Det finnes en fantastisk flott app, gratis og uten reklame, som heter Collect. Det er en kalender, der jeg kan ta bilder eller legge inn bilder fra hver dag gjennom hele uka. Jeg kan også skrive en liten beskrivelse om dagens hendelse. Når uken er slutt, lagrer jeg alle bildene fra uka på kamerarullen. For å få bildene i størrelsen 3x4 tommer, bruker jeg 4x6-collagen i Becky Higgins Project Life app. Der setter jeg inn to og to bilder. Jeg bruker også denne appen til å skrive tekst. Da bruker jeg tekstkortene som følger med i de forskjellige kittene på appen, og så lagrer jeg alt på kamerarullen. Siden jeg ikke har trådløs skriver, og må ha bildene over på pc, legges bildene i Dropbox. Bildene skriver jeg ut på 10x15 cm fotopapir, da blir de passe til å putte rett i albumlommene som jeg bruker.


Da var i grunnen PL-siden ferdig. Blir det noen lommer igjen, fyller jeg ut med pynt og diverse. Jeg pynter egentlig ikke så mye ellers, men har noen ting jeg bruker mye, som stiftemaskin, stifter i forskjellige farger, washitape, og dymo i forskjellige farger. Ellers blir det små tekststempler og embossing, og diverse småpynt. Det er mange måter å lagre og skrive ut bildene på, sikkert enklere måter enn min også. Det kommer mye an på skriver og utstyr. Det gjelder bare å finne sin egen løsning.






De tre øverste appene er de jeg har brukt på beskrivelsen min, de tre nederste bruker jeg til å skrive tekst rett på bildene + en som heter Phonto, der er det massevis av forskjellige fonter og muligheter, den må dere bare sjekke ut. Jeg har nettopp oppdaget den selv.



......

Utfordring
Utfordringen til dere blir å lage et lekkert lappeteppe, i form av en PL-side. Gjerne med bare 3x4 og eller 4x3 P- kort. Størrelsen på albumsiden bestemmer du selv. Lykke til!

Mvh Anne Bodil Surdal

3 kommentarer: